Ξαφνικά κάποια μέρα ο τύπος μας πληροφορεί "και καλά" οτι κάτι μεγάλο έγινε για την ανθρωπότητα. Η μεγαλύτερη πιθανότητα είναι μια απλή εφαρμογή σε κάτι που αναφέρει κάποιο αρχαίο Ελληνικό κείμενο και είναι πάρα πολλά τα παραδείγματα.
Ας ξεκινήσουμε με τον Κρατύλο του Πλάτωνα που στον στίχο 332c γίνεται ο παρακάτω διάλογος μεταξύ Σωκράτη και Κρατύλου στον οποίο είναι παρόν και ο Ερμογένης και έχει θέμα το πώς και ποιοι έθεσαν τα ονόματα.
Σωκράτης
ἀ̂ρ' ἂν δύο πράγματα είη τοιάδε, οἱ̂ον Κρατύλος καὶ Κρατύλου εἰκών, ει τις θεω̂ν μὴ μόνον τὸ σὸν χρω̂μα καὶ σχη̂μα ἀπεικάσειεν ὥ σπερ οἱ ζωγράφοι, ἀλλὰ καὶ τὰ ἐντὸς πάντα τοιαύτα ... ποιήσειεν οἱ̂άπερ τὰ σά, καὶ μαλακότητας καὶ θερμότητας τὰς αὐτὰς ἀποδοίη, καὶ κίνησιν καὶ ψυχὴν καὶ φρόνησιν οιαπερ ἡ παρὰ σοὶ ἐνθείη αὐτοι̂ς, καὶ ἑνὶ λόγῳ πάντα ἅ περ σὺ ἔχεις, τοιαυ̂τα ἕτερα καταστήσειεν πλησίον σου; πότερον Κρατύλος ἂ ν καὶ εἰκὼν Κρατύλου τότ' ειη τὸ τοιου̂τον, ἢ δύο Κρατύλοι;
ἀ̂ρ' ἂν δύο πράγματα είη τοιάδε, οἱ̂ον Κρατύλος καὶ Κρατύλου εἰκών, ει τις θεω̂ν μὴ μόνον τὸ σὸν χρω̂μα καὶ σχη̂μα ἀπεικάσειεν ὥ σπερ οἱ ζωγράφοι, ἀλλὰ καὶ τὰ ἐντὸς πάντα τοιαύτα ... ποιήσειεν οἱ̂άπερ τὰ σά, καὶ μαλακότητας καὶ θερμότητας τὰς αὐτὰς ἀποδοίη, καὶ κίνησιν καὶ ψυχὴν καὶ φρόνησιν οιαπερ ἡ παρὰ σοὶ ἐνθείη αὐτοι̂ς, καὶ ἑνὶ λόγῳ πάντα ἅ περ σὺ ἔχεις, τοιαυ̂τα ἕτερα καταστήσειεν πλησίον σου; πότερον Κρατύλος ἂ ν καὶ εἰκὼν Κρατύλου τότ' ειη τὸ τοιου̂τον, ἢ δύο Κρατύλοι;
Κρατύλος
δύο ἔ μοιγε δοκου̂σιν, ὠ̂ Σώκρατες, Κρατύλοι.
δύο ἔ μοιγε δοκου̂σιν, ὠ̂ Σώκρατες, Κρατύλοι.
Σωκράτης
Παραδείγματος χάριν ο Κρατύλος και η προσωπογραφία του Κρατύλου αν φυσικά κάποιος από τους θεούς ήθελε να απεικονίσει σ αυτήν όχι μόνο το πρόσωπο όπως οι ζωγράφοι δηλαδή το χρώμα και το σχήμα σου αλλά να έβαζε και τα εσωτερικά τέτοια όπως είναι ακριβώς και τα δικά σου να τοποθετούσε τις ίδιες μαλακότητες και θερμότητες και να εμφυσούσε μέσα σε τούτα κίνηση ψυχή και σκέψη όπως ακριβώς είναι η δική σου και λόγο ακριβώς σαν τον δικό σου και το τοποθετούσε κοντά σου .
Τι θα είχαμε τότε τον Κρατύλο και την προσωπογραφία του ή δυο Κρατύλους;
Παραδείγματος χάριν ο Κρατύλος και η προσωπογραφία του Κρατύλου αν φυσικά κάποιος από τους θεούς ήθελε να απεικονίσει σ αυτήν όχι μόνο το πρόσωπο όπως οι ζωγράφοι δηλαδή το χρώμα και το σχήμα σου αλλά να έβαζε και τα εσωτερικά τέτοια όπως είναι ακριβώς και τα δικά σου να τοποθετούσε τις ίδιες μαλακότητες και θερμότητες και να εμφυσούσε μέσα σε τούτα κίνηση ψυχή και σκέψη όπως ακριβώς είναι η δική σου και λόγο ακριβώς σαν τον δικό σου και το τοποθετούσε κοντά σου .
Τι θα είχαμε τότε τον Κρατύλο και την προσωπογραφία του ή δυο Κρατύλους;
Κρατύλος
- Μου φαίνεται Σωκράτη πως δυο Κρατύλους
Μετάφραση Βασ. Κριτσέλη.
Αν ο Σωκράτης δεν παρουσιάζει στον Κρατύλο την κλωνοποίηση του τότε ας μου πει κάποιος το τι εννοεί ο πιο σοφός άνθρωπος όλων των εποχών.
- Μου φαίνεται Σωκράτη πως δυο Κρατύλους
Μετάφραση Βασ. Κριτσέλη.
Αν ο Σωκράτης δεν παρουσιάζει στον Κρατύλο την κλωνοποίηση του τότε ας μου πει κάποιος το τι εννοεί ο πιο σοφός άνθρωπος όλων των εποχών.
- Όλα είναι ρευστά όλα μεταβάλλονται
Η γνωστή φράση του Ηράκλειτου αν δεν είναι αυτή η αρχή της θεωρίας της σχετικότητας τότε ποια είναι του γνωστού «σοφού» των νεοτέρων χρόνων που όλα είναι σχετικά εκτός από τον «δικό» του νόμο έτσι τον και τους βόλευε έτσι είπε και μας το πέρασαν μια χαρά.
Τι συμβούλεψε ο Δαίδαλος τον γιό του να μη πετάει πολύ ψηλά κι αυτός τον παράκουσε και έλειωσε το κερί το οποίο στήριζε τα φτερά του πόσο δυνατό ήταν το κερί και πόσο πιο ψηλά πέταξε ο Ίκαρος ώστε να υπάρχει τέτοια διαφορά θερμοκρασίας ώστε να λειώσει το κερί;
Όταν οι σημερινοί ίκαροι δεν θέλουν να τους πιάσει το ραντάρ τι κάνουν απλά πετούν χαμηλά για να τους καλύπτει από τα ραδιοκύματα η διαμόρφωση του εδάφους.
Ίσως κάτι τέτοιο να έγινε και τότε και ο Ίκαρος επειδή ενθουσιάστηκε και πέταξε πιο ψηλά τον εντόπισαν.
Ίσως κάτι τέτοιο να έγινε και τότε και ο Ίκαρος επειδή ενθουσιάστηκε και πέταξε πιο ψηλά τον εντόπισαν.
Είπε ο Αλκίνοος ο βασιλιάς των Φαιάκων στον Οδυσσέα: ξένε πες μας την Γή σου, τον δήμο και την πόλη σου για το βάλουνε τα πλοία μας στο νου τους και να σε πάνε στον προορισμό σου.
Γιατί τα πλοία μας δεν έχουν καπετάνιο ούτε κάποιο πηδάλιο και γνωρίζουν νήματα και σκέψεις ανδρών.
Γνωρίζουν όλους τους εύφορους αγρούς και τις πόλεις των ανθρώπων και διασχίζουν τα βάθη της θάλασσας καλυμμένες με αέρα και νεφέλη και δεν υπάρχει φόβος αυτά να χαλάσουν ή να χαθούν. (Οδύσσεια Θ ραψωδία στίχοι 555-564).
Ακόμη και ποδόσφαιρο έπαιζαν οι Φαίακες.
Ο Ομηρος αναφέρει ένα παιχνίδι με μια σφαίρα την οποία λάκτιζαν έτσι ώστε να μη ακουμπάει στο έδαφος.
Όμως ο Θαλής ο Μιλήσιος ένας από τους επτά σοφούς της αρχαίας Ελλάδος και μάλιστα ο σοφότερος όλων (αναγνωρίστηκε από τους έξι υπόλοιπους σοφούς με τον χρυσό τρίποδα που έπιασαν στα δίκτυα τους οι ψαράδες από την Μυτιλήνη και έγραφε επάνω του να δοθεί στον σοφότερο των Ελλήνων και αυτοί τον έδωσαν στον Θαλή αυτός θεωρώντας ότι υπάρχει κάποιος σοφότερος από τον εαυτό του τον έστειλε σ αυτόν και περνώντας από χέρι σε χέρι από όλους τους σοφούς κατέληξε και πάλι στα χέρια του Θαλή και τότε είπε ότι σοφός είναι μόνο ο θεός Απόλλων και τον αφιέρωσε στους Δελφούς) μπήκε στο πάνθεον των σοφών της αρχαιότητας γιατί μια εβδομάδα πριν προέβλεψε με ακρίβεια δευτερολέπτων μια ολική έκλειψη ηλίου.
Μήπως ο ίδιος δεν ανακάλυψε το φαινόμενο του ηλεκτρισμού(στατικό) όταν το κομπολόι του που ήταν από ήλεκτρο (κεχριμπάρι) όταν το έτριβε στο μάλλινο χιτώνα του αποκτούσε την ιδιότητα να ελκύει τρίχες και άλλα μικροαντικείμενα και από το ήλεκτρο το ονόμασε ηλεκτρισμό.
Νομίζω ότι μας φτάνουν αυτά τα παραδείγματα γιατί για να τα αναφέρουμε όλα θα χρειαστούμε τόμους ολόκληρους άστε που δεν θα μείνει και τίποτα το δικό τους γιατί όποια πέτρα και σηκώσουμε από κάτω γράφει με μεγάλα γράμματα ΕΛΛΑΔΑ.
Αριστογείτων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου