Σελίδες

Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012

«Κολλάει» στα δάνεια η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού


Ποιος θα αναλάβει τα δάνεια των 600 εκατ.ευρώ της Εγνατίας Οδού; Θα πάνε στη νέα εταιρεία ή θα μείνουν στην Εγνατία Οδό, για να πληρώσει τα σπασμένα ο Έλληνας φορολογούμενος;
Picture 0 for «Κολλάει» στα δάνεια η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού
της Άννης Καρολίδου
Επείγεται η κυβέρνηση να παραχωρήσει σε ιδιώτη, στο β΄τρίμηνο του 2012, μέσω ΤΑΙΠΕΔ, την εκμετάλλευση του οδικού άξονα της Εγνατίας,  που σημειωτέον πάει μαζί με τη συντήρηση και λειτουργία της, αφού όμως πρώτα παραμερίσει το εμπόδιο που ακούει στη λέξη «δάνεια».

Πολλά είναι τα θέματα για την Εγνατία Οδό ΑΕ, που θα κριθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα, αφού την παραίτηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου Τάσου Μουρατίδη, θα ακολουθήσει αναπόφευκτα η παύση και αποχώρηση των υπολοίπων μελών...
της διοίκησης, μόλις δημοσιευτεί το πρόσφατα ψηφισμένο πολυνομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ.

Η Voria.gr έχει ήδη γράψει για το σχέδιο του ΥΠΥΜΕΔΙ που προβλέπει «σπάσιμο» της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και διαχωρισμό των δραστηριοτήτων που αφορούν στην εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, όπως και για το υπόλοιπο των 600 εκατ. ευρώ, από τα δάνεια των 1,1 δισ.ευρώ που συνάφθηκαν στα έτη 2006-2008, για να κατασκευαστούν τα λεγόμενα «ορφανά» τμήματα του άξονα.

Ποιος όμως θα αναλάβει αυτά τα δάνεια; Θα πάνε στη νέα εταιρεία ή θα μείνουν στην Εγνατία Οδό, για να πληρώσει τα σπασμένα ο Έλληνας φορολογούμενος;

Και πώς θα μπορούσε να απαλλαγεί ο παραχωρησιούχος από τις δανειακές υποχρεώσεις, όταν τουλάχιστον το υπόλοιπο του δανείου της Τράπεζας Πειραιώς, ύψους 240 εκατ. ευρώ, είναι συνδεδεμένο με τα διόδια; Σημειώνεται ότι από τους πέντε σταθμούς διοδίων που λειτουργούν σήμερα στον άξονα, η εταιρεία υπολογίζεται ότι έχει ετήσια έσοδα 40 εκατ.ευρώ και από αυτά, τα 25 εκατ.ευρώ πηγαίνουν απευθείας στην Πειραιώς. Όσο για το κόστος συντήρησης του άξονα, αυτό φτάνει στα
50 εκατ.ευρώ το χρόνο.

Πηγές που γνωρίζουν την οικονομική πλευρά του θέματος, υποστηρίζουν ότι δεν θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ιδιώτες  εκτός και αν ο άξονας παραχωρηθεί αντί πινακίου φακής και απαλλαγμένος από τις δανειακές υποχρεώσεις . Σημειωτέον ότι έχει μειωθεί κατά 5%-10% η κίνηση στην Εγνατία, λόγω των αυξήσεων στα καύσιμα και στην επιβολή διοδίων.

Εν τω μεταξύ, η Εγνατία Οδός, έστω και με καθυστέρηση, φαίνεται ότι θα μπορούσε να έχει σύντομα, στο πλαίσιο του business plan που εκπονείται, απάντηση στο θέμα, αφού για την αναβάθμιση της εταιρείας, μελετάται μεταξύ άλλων πρωτοποριακός τρόπος λειτουργίας και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου.

Ως γνωστόν βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων στην Εγνατία Οδό, ενώ η εταιρεία έχει αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία δύο καθέτων αξόνων, από Σέρρες και Καστοριά.

Δεν χρωστάει για το 2011

Παρά τα οικονομικά προβλήματα η εταιρεία έκλεισε το 2011 «καθαρή» από οφειλές, τρέχουσες, σε τράπεζες και έχοντας εξοφλήσει ιδιώτες. Συγκεκριμένα, κατέβαλε μέσα στο έτος 115 εκατ.ευρώ σε τράπεζες και περί τα 70 εκατ. ευρώ σε προμηθευτές, μελετητές και εργολάβους, ενώ μείωσε τις λειτουργικές της δαπάνες στα 18 εκατ. ευρώ, από 31 εκατ.ευρώ το 2010, με πρόβλεψη για περαιτέρω μείωση στα 13-14 εκατ. ευρώ το 2012.

Εάν μάλιστα το δημόσιο καταβάλει τα 357 εκατ.ευρώ που της οφείλει από πιστωτικό ΦΠΑ, η εταιρεία θα μπορούσε να εξοφλήσει τα δάνειά της, πλην αυτό της Πειραιώς.

Το κυριότερο όμως είναι, ότι η Εγνατία Οδό έχει ένα μεγάλο, διευρυνόμενο τεχνικό αντικείμενο, που της δίνει προοπτική σε Ελλάδα αλλά και εξωτερικό, σαν construction και project manager.

Το 2001, ενέταξε στο ΕΣΠΑ, δημοπράτησε και είχε σε εκτέλεση έργα προϋπολογισμού συνολικά 500 εκατ.ευρώ ( κυρίως στους καθέτους άξονες της Εγνατίας), ενώ μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012, το πρόγραμμά της θα φτάσει στα 1 δισ.ευρώ, με την ένταξη και δημοπράτηση εντός του α΄εξαμήνου, έργων άλλων 500 εκατ.ευρώ συνολικά. Τα έργα αυτά θα είναι κυρίως στην Κεντρική Μακεδονία (πχ περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το τμήμα Χαλάστρα- Εύζωνοι, το Μουδανιά- Ποτίδαια). Μέσα στη φετινή χρονιά, αναμένεται να ενταχθούν και να δημοπρατηθούν, έργα οδοποιϊας σε νησιά και μικρά τοπικά, συνολικού ύψους άλλων περίπου 200 εκατ. ευρώ.

Στο μεταξύ η Εγνατία, διαχειρίζεται δύο μεγάλα έργα που γίνονται με συμβάσεις παραχώρησης, τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας ή E65 και το Μαλιακός – Κλειδί . Τα δύο αυτά έργα, που «έχουν γράψει καθυστερήσεις» , έχουν εκτελεστεί σε ποσοστό 20% το πρώτο και 60% και, αναμένεται κατασκευαστικά να κινηθούν με ταχύτερους ρυθμούς, αφού προς το τέλος Φεβρουαρίου καταλήξουν θετικά οι συζητήσεις μεταξύ Τραπεζών, κυβέρνησης και παραχωρησιούχων.

Οδική Ασφάλεια και ΧΑΔΑ

Για την Εγνατία Οδό, πολύ σημαντικές είναι οι οριζόντιες δράσεις, όπως η Οδική Ασφάλεια και τα ΧΑΔΑ.
-Οδική Ασφάλεια: Στην Εγνατία έχει ανατεθεί σχεδόν το σύνολο των μελετών για τη δράση, ενταγμένων στο ΕΣΠΑ με το ποσό των 6 εκατ.ευρώ. Προβλέπεται ότι στο τέλος του 2012 θα καταστεί δυνατή η ένταξη της κατασκευής των έργων, ύψους 250 εκατ.ευρώ.
-ΧΑΔΑ: Έχει έρθει σε συμφωνία με 25 δήμους, κυρίως της βόρειας Ελλάδας, για την κατασκευή ΧΑΔΑ, συνολικού προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ, στο Ε.Π. του ΥΠΕΚΑ.

 Στο χαρτοφυλάκιο έργων της εταιρείας, περιλαμβάνονται έργα εκτός Ελλάδος. Το 2011 υπέγραψε δύο συμβάσεις, σαν project manager, για έργα σε Αλβανία και Βουλγαρία, ενώ ενεργοποιείται πλέον και η σύμβαση για έργο στη Ρουμανία όπου είναι construction manager. Tέλος, η εταιρεία κυνηγάει την υπογραφή δύο ακόμη συμβάσεων, για έργα οδοποιϊας σε Σερβία  και Βουλγαρία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: