Το κόστος μιας επανάστασης…
Αντιστάσεις Με τον Σάββα Ιακωβίδη
«Κανείς δεν μπορεί ν' ανεβεί στην πλάτη σου εκτός και αν εσύ σκύψεις»
Ο Μέγας Ναπολέων διασάλπισε ότι σε έναν λαό που έχει ηττηθεί, χρειάζεται μια επανάσταση. Ο κυπριακός Ελληνισμός ηττήθηκε το 1974 από την Τουρκία. Κατακτήθηκε. Δουλώθηκε. Βιάστηκε. Δολοφονήθηκε. Προσφυγοποιήθηκε. Λογικά, θα έπρεπε η ηγεσία του να σαλπίσει ένα νέο εγερτήριο σάλπισμα σωτηρίας, ανάταξης και επανάστασης κατά των αποτελεσμάτων της εισβολής. Όντως, ο Μακάριος διακήρυξε τον μακροχρόνιο αγώνα. Δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ευσεβείς πόθοι, στηριγμένοι σε ψηφίσματα χωρίς αντίκρισμα. Οι Κύπριοι πέτυχαν ένα οικονομικό θαύμα αλλ’ απέτυχαν το διανοητικό επίτευγμα. Δηλαδή, μιαν εξανάσταση ψυχών και πνευμάτων που, με αφετηρία την καταστροφή, να λειτουργήσει ως κινητήρια δύναμη για αλλαγή νοοτροπίας, αντιλήψεων, θεωρήσεων, συμπεριφοράς και πολιτικής, ώστε ο τόπος να εισέλθει σε μια νέα εποχή. Οι Κύπριοι απέτυχαν επειδή έσπασαν τα
μούτρα τους πάνω σε ένα άτρητο και αήττητο πολιτικό, κομματικό και οικονομικό κατεστημένο, που βδελύσσεται την αλλαγή και την ανατροπή.Ο Μέγας Ναπολέων διασάλπισε ότι σε έναν λαό που έχει ηττηθεί, χρειάζεται μια επανάσταση. Ο κυπριακός Ελληνισμός ηττήθηκε το 1974 από την Τουρκία. Κατακτήθηκε. Δουλώθηκε. Βιάστηκε. Δολοφονήθηκε. Προσφυγοποιήθηκε. Λογικά, θα έπρεπε η ηγεσία του να σαλπίσει ένα νέο εγερτήριο σάλπισμα σωτηρίας, ανάταξης και επανάστασης κατά των αποτελεσμάτων της εισβολής. Όντως, ο Μακάριος διακήρυξε τον μακροχρόνιο αγώνα. Δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ευσεβείς πόθοι, στηριγμένοι σε ψηφίσματα χωρίς αντίκρισμα. Οι Κύπριοι πέτυχαν ένα οικονομικό θαύμα αλλ’ απέτυχαν το διανοητικό επίτευγμα. Δηλαδή, μιαν εξανάσταση ψυχών και πνευμάτων που, με αφετηρία την καταστροφή, να λειτουργήσει ως κινητήρια δύναμη για αλλαγή νοοτροπίας, αντιλήψεων, θεωρήσεων, συμπεριφοράς και πολιτικής, ώστε ο τόπος να εισέλθει σε μια νέα εποχή. Οι Κύπριοι απέτυχαν επειδή έσπασαν τα
Ποια ήταν η οργισμένη απαίτηση χιλιάδων αγανακτισμένων πολιτών έξω από το Προεδρικό, μετά την απίστευτη τραγωδία στο Μαρί; Όχι στο αμαρτωλό, ανίκανο, διεφθαρμένο, διαπλεκόμενο και επικίνδυνο σύστημα, πολιτικό και κομματικό, που τυραννά τον τόπο. Γιατί οι πολίτες ήταν τόσο απροκατάληπτα εχθρικοί κατά του ισχύοντος συστήματος; Επειδή το θεωρούν ως τον κύριο υπαίτιο όχι μόνο της καταστροφής στο Μαρί αλλά και του τόπου. Την περ. Πέμπτη, στο Πανεπιστήμιο Κύπρου πραγματοποιήθηκε εκδήλωση με θέμα: «11 Ιουλίου 2011: Αίτια, επιπτώσεις, μαθήματα». Σε μεστή ομιλία του, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Κύπρου και Πρόεδρος των Πρυτάνεων των Ευρωπαϊκών Πρωτευουσών, Σταύρος Ζένιος, έθεσε ισχυρόν και πικρόν δάκτυλον εις τον τύπον των κυπριακών ήλων.
«Η κυπριακή κοινωνία», είπε, «συνειδητοποιεί ότι χωρίς βαθιές τομές και γενναίες μεταρρυθμίσεις, κινδυνεύει η ίδια η επιβίωσή της. Χρειαζόμαστε μεταρρυθμίσεις στην κρατική διοίκηση, το πολιτικό σύστημα, την οικονομία. Ν' αλλάξουμε τη νοοτροπία που διαπερνά τον δημόσιο βίο. Μεταξύ της αναποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και της ανευθυνότητας των πολιτικών κατεστημένων, ενεργοποιήθηκε ένας φαύλος κύκλος που διακινδυνεύει την κοινωνική συνοχή. Οδήγησε τη χώρα σε οδυνηρά αδιέξοδα σε θέματα ασφάλειας, ενέργειας και οικονομίας. Τα πολιτικά κατεστημένα μονοπωλούν την εξουσία και τον δημόσιο διάλογο, και καθηλώνουν τον πολίτη σε ρόλο θεατή». Τα κατεστημένα και τα συμφέροντα, διαπλεκόμενα εναργώς με το πολιτικό και το κομματικό κατεστημένο, οδήγησαν τον τόπο στην καταστροφή και στην ασφυξία. Ευθύνονται και οι πολίτες, που ανέχονται αλλά και συναλλάσσονται, πολιτικά ή οικονομικά, με αυτό το αήττητο, προς το παρόν, κατεστημένο, συμβάλλοντας έτσι στη διαιώνιση της τυραννίας του.
Ο καθηγητής Ζένιος επισημαίνει ακόμα: «Μας μιλούν για "τραγικά συμβάντα"! Μα, τραγικά συμβάντα συμβαίνουν διότι το πολιτικό σύστημα δεν κατανοεί πώς δουλεύει ο σύγχρονος κόσμος. Επιδίδεται σε τακτικισμούς για κομματική επικράτηση, αντί στη χάραξη πολιτικής για διακυβέρνηση της χώρας. "Τραγικά συμβάντα" συμβαίνουν διότι στερούμαστε σύγχρονου ιδεολογικού στίγματος, που να καθοδηγεί την πολιτική δράση. Αυτό που χρειαζόμαστε σήμερα γι' αποτελεσματική διακυβέρνηση της χώρας, είναι ικανότητα αντίληψης συνδυασμένη με υπευθυνότητα.
Δηλαδή, τη βαθιά κατανόηση των πολιτικών και οικονομικών φαινομένων, και διακυβέρνηση στη βάση γενικών αρχών προς όφελος του κοινού καλού, αντί των ομάδων πίεσης». Ο καθηγητής Ζένιος υπογραμμίζει ότι δεν αρκεί να είμαστε αγανακτισμένοι ούτε αφυπνισμένοι. Πρέπει να είμαστε αποφασισμένοι. Και επιμένει ότι υπάρχει ελπίδα αν το θελήσουμε πολύ και πολλοί επειδή, λέγει ορθά, «αν δεν φτιάξουμε εμείς τη χώρα μας, δεν θα μας την φτιάξει κανείς. Ούτε το ταμείο σταθερότητας, ούτε η τρόικα, ούτε τα Ηνωμένα Έθνη».
Για να γίνουν αυτά που επισημαίνει ο καθηγητής Ζένιος, χρειάζεται μια επανάσταση μυαλών και θέλησης, που να ανατρέψει εκ βάθρων τη μιζέρια, την αναξιοπρέπεια, το βόλεμα, το ρουσφέτι, τη διαπλοκή, τη συναλλαγή, την πελατειακή εξαχρείωση, την κομματική υποτέλεια, την πολιτική ιδιοτέλεια και την οικονομική εξάρτηση. Με απλά λόγια, κάθε ένας από εμάς να αποφασίσει ότι θα αναμετρηθεί με το τέρας του κατεστημένου, να συγκρουστεί μαζί του και ενδεχομένως να πληρώσει κόστος, προσωπικό, επαγγελματικό ή άλλο. Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ είπε πως, κανείς δεν μπορεί ν' ανεβεί στην πλάτη σου, εκτός και αν εσύ σκύψεις.
Όλες αυτές τις δεκαετίες οι πολίτες του τόπου σκύβουν και επιτρέπουν σε όλων των λογιών επιβήτορες της Λερναίας Ύδρας του κατεστημένου να ασελγούν ξεδιάντροπα στη νοημοσύνη, στη ζωή, στην αξιοπρέπεια, στη διοίκηση και στο μέλλον τους. Λέγεται ότι μετά το Μαρί οι πολίτες ωρίμασαν. Να δούμε, επιτέλους, αυτήν την ωριμότητα να εκτινάσσεται και να εκδηλώνεται δυναμικά και αποφασιστικά στην πράξη. Θα είναι μια ζείδωρη επαναστατική ενέργεια των Κυπρίων αν θέλουν πραγματικά να σπρώξουν την Κύπρο προς τον 21ον αιώνα. ΣΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου