Της ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΜΠΕΖΑ – ΤΣΟΥΡΟΥΠΑΚΗ*
Η σωστή διάγνωση της ασθένειας είναι το μισό της θεραπείας. Γι’ αυτό τα συναισθήματα που γεννάει η κρίση, δεν μπορούν και δεν πρέπει να υποκαταστήσουν την προσέγγισή της με τα εργαλεία της ανάλυσης, της λογικής και της γνώσης. Η «φιλολογία» του ανθρώπινου πόνου, μπορεί να είναι ιδιαίτερα δημοφιλής αλλά δεν αποτελεί ανάλυση, όπως δεν ισοδυναμεί η αίσθηση του πόνου με την διάγνωση μιας ασθένειας.
Η κρίση είναι οι άνθρωποι: Όσοι χάνουν την δουλειά τους υφίστανται μείωση στα εισοδήματά τους, βλέπουν να περιορίζονται οι προοπτικές τους. Δεν είναι βέβαια όλοι εξίσου χτυπημένοι, ούτε αντιδρούν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Τι χειρότερο όμως μπορεί να φέρει αυτή η κρίση, από την υποτίμηση του όποιου πατριωτικού αισθήματος μπορεί να φέρει ο καθένας μέσα του; Στον τρόπο που σκέπτεται, στον τρόπο που συμπεριφέρεται και αντιδρά.
Παρεξηγημένη λέξη ο πατριωτισμός. Αφού την εξόρισε στην παρανομία ο προοδευτικός λυρισμός της μεταπολίτευσης. Η Ελλάδα της δεκαετίας του ’60, με την όλη της την οικονομική εξαθλίωση στην οποία βρισκόταν, είχε πατριωτισμό. Ο αγρότης που πήγαινε αξημέρωτα στο χωράφι του, ήλπιζε ότι το παιδί του θα γίνει καλύτερος άνθρωπος, ήτοι πιο μορφωμένος. Η μεσαία τάξη που μετεξελίχθηκε σε νέα αστική τάξη, μετά την μεταπολίτευση, είχε σαν πατριωτισμό την ανάγκη επιβεβαιώσεως και προβολής του πλούτου που απέκτησε και εξαντλείται στο επίπεδο αυτό.
Αναγνωρίζω ότι όταν είσαι άνεργος όλα αυτά τα διαβάζεις σαν τα ψιλά γράμματα των συμβολαίων. Το παράδοξο είναι ότι
Η κρίση είναι οι άνθρωποι: Όσοι χάνουν την δουλειά τους υφίστανται μείωση στα εισοδήματά τους, βλέπουν να περιορίζονται οι προοπτικές τους. Δεν είναι βέβαια όλοι εξίσου χτυπημένοι, ούτε αντιδρούν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Τι χειρότερο όμως μπορεί να φέρει αυτή η κρίση, από την υποτίμηση του όποιου πατριωτικού αισθήματος μπορεί να φέρει ο καθένας μέσα του; Στον τρόπο που σκέπτεται, στον τρόπο που συμπεριφέρεται και αντιδρά.
Παρεξηγημένη λέξη ο πατριωτισμός. Αφού την εξόρισε στην παρανομία ο προοδευτικός λυρισμός της μεταπολίτευσης. Η Ελλάδα της δεκαετίας του ’60, με την όλη της την οικονομική εξαθλίωση στην οποία βρισκόταν, είχε πατριωτισμό. Ο αγρότης που πήγαινε αξημέρωτα στο χωράφι του, ήλπιζε ότι το παιδί του θα γίνει καλύτερος άνθρωπος, ήτοι πιο μορφωμένος. Η μεσαία τάξη που μετεξελίχθηκε σε νέα αστική τάξη, μετά την μεταπολίτευση, είχε σαν πατριωτισμό την ανάγκη επιβεβαιώσεως και προβολής του πλούτου που απέκτησε και εξαντλείται στο επίπεδο αυτό.
Αναγνωρίζω ότι όταν είσαι άνεργος όλα αυτά τα διαβάζεις σαν τα ψιλά γράμματα των συμβολαίων. Το παράδοξο είναι ότι