Σελίδες

Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2012

Μαθητές: Αδιαφορία ή ιδιαίτερη μαθησιακή δυσκολία; (Μέρος α΄)

 

Ο ρόλος και οι υποχρεώσεις ενός εκπαιδευτικού, ιδιαίτερα στις μέρες μας με τα ποικίλα προβλήματα που ταλανίζουν την κοινωνία μας, είναι ιδιαίτερα δύσκολος και απαιτητικός.

Της Σοφίας Σκλείδα

Καλείται να επιτελέσει με υπευθυνότητα και αυταπάρνηση το έργο του, να επιτύχει τους στόχους του, να συμβιβάσει αντίθετες απόψεις, να γεφυρώσει αντιφάσεις, να είναι...

υπομονετικός, διαλλακτικός, μη εριστικός, ευρηματικός, δημιουργικός, αυθόρμητος, ευαίσθητος, ευέλικτος, με κατανόηση, ευγενής, ηθικός, σώφρων…

Η λίστα θα μπορούσε να αυξηθεί κατά πολύ, γιατί πράγματι απαιτούνται ξεχωριστά προσόντα για να μπορέσει ένας εκπαιδευτικός λειτουργός να επιτύχει ουσιαστικά αποτελέσματα στο τόσο σημαντικό έργο του.


Αυτό το τόσο μοναδικό γνωσιακό, ψυχικό και πνευματικό δυναμικό του θα του επιτρέψει να διακρίνει με ευαισθησία κάποια ενδεχόμενα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές του, σε προσωπικό ή μαθησιακό επίπεδο, και να σταθεί δίπλα τους ουσιαστικά για να μπορέσει να τους βοηθήσει.

Η δια βίου, έγκυρη και σωστή κατάρτιση και ενημέρωσή του θα του επιτρέψει να οδηγηθεί στα σωστά και αντικειμενικά συμπεράσματα και να προσφέρει την απαιτούμενη σε κάθε περίπτωση βοήθεια, ή να ζητήσει τη συνεργασία κάποιου ειδικού, όταν κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται.

Θα πρέπει λοιπόν ως εκπαιδευτικοί να είμαστε πολύ προσεκτικοί στη διατύπωση κρίσεων που σχετίζονται με τους μαθητές μας και να αποφεύγουμε τη χρήση ταμπελών και αυθαίρετων κατηγοριοποιήσεων που έχουν τις περισσότερες φορές προσβλητικό και υποτιμητικό χαρακτήρα.

Ο σεβασμός της προσωπικότητας και της ιδιαίτερης ικανότητας του κάθε παιδιού, όποιο πρόβλημα και αν αντιμετωπίζει, θα πρέπει να είναι η κινητήρια δύναμη και ο μοχλός που θα παρακινεί τον εκπαιδευτικό να χειριστεί με υπομονή και διάθεση κατανόησης την κατάσταση.

Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα που θα πρέπει να κερδίσει με καρτερικότητα και έλλειψη εγωισμού.

Είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας ότι όλα τα παιδιά, όπως και να είναι ο χαρακτήρας τους, όποια δυσκολία και αν έχουν, όπου και αν ζουν, έχουν το καθένα ξεχωριστά εν δυνάμει πολλές δυνατότητες και χαρίσματα.

Αυτά θα πρέπει να ανακαλύψουν οι δάσκαλοι και να χρησιμοποιήσουν δημιουργικά για να μπορέσουν μακροπρόθεσμα να βοηθήσουν τους μαθητές να αντισταθμίσουν τις ελλείψεις και τις δυσκολίες τους…

Δεν υπάρχουν σχόλια: