Σελίδες

Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

Η παγίδα των συνομιλιών του Μάθιου Νίμιτς για το Σκοπιανό

Picture 0 for Η παγίδα των συνομιλιών του Μάθιου Νίμιτς για το Σκοπιανό
Συναντήσεις σε Αθήνα και Σκόπια θα έχει ο πρέσβης Μάθιου Νίμιτς, προσωπικός απεσταλμένος του Γ.Γ. των Ηνωμένων Εθνών, προκειμένου να επαναρχίσει τις συνομιλίες ανάμεσα σε Ελλάδα και Σκόπια.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Γραμματείας του ΟΗΕ, ο κ. Νίμιτς θα ταξιδέψει στην περιοχή κατά την περίοδο 9 έως 11 Σεπτεμβρίου 2013, για συναντήσεις στην Αθήνα και στα Σκόπια, όπου θα συναντηθεί με ανώτερους κυβερνητικούς αξιωματούχους των δύο χωρών για να συνεχίσουν τις συζητήσεις με σκοπό την εξεύρεση μιας «αμοιβαίας αποδεκτής λύσης» στο θέμα του ονόματος.
Πρόκειται για μια από τις δεκάδες πανομοιότυπες ανακοινώσεις του ΟΗΕ για τις ενέργειες του κ. Νίμιτς, όπως θα πρόκειται επίσης για υποβολή κάποιας από τις πανομοιότυπες προτάσεις του, οι οποίες δεν γίνονται αποδεκτές, άλλοτε από την μια πλευρά, άλλοτε και από τις δύο.
Με το παρόν σημείωμα, θέλουμε να επιστήσουμε την προσοχή στους ενδιαφερομένους Έλληνες ότι σε μια από τις προτάσεις του, υπάρχει παγίδα και πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα, τώρα μάλιστα με την μανία των αποκρατικοποιήσεων των πάντων που μας κατέλαβε, και σε περιπτώσεις ακόμη που θίγουν εθνικά συμφέροντα (Οι Τούρκοι, μέσω Ελλήνων επιχειρηματιών, θέλουν να αγοράσουν και το «Πυθαγόρειο» λιμάνι της Σάμου, για να προστεθεί στα άλλα δύο. Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας είναι αντίθετο, αλλά κανείς δεν ξέρει ποια θα είναι η τελική απόφαση).
Η επιθυμία της ελληνικής κυβέρνησης είναι να προβεί και σε ιδιωτικοποιήσεις των αεροδρομίων της χώρας. Ειδικά, υπενθυμίζουμε πως είχε γίνει λόγος για μετονομασία του

αεροδρομίου Θεσσαλονίκης από «Μακεδονία» σε «Μίκρα», όπως είχαν αναφέρει καλά πληροφορημένες δημοσιογραφικές πηγές, σε περίπτωση εξαγοράς του από ιδιώτες.
Το σενάριο αυτό στηρίχθηκε σε δύο παραγράφους των προτάσεων Νίμιτς του Φεβρουαρίου, για μη αποκλειστική χρήση του όρου «Μακεδονία» από καμιά πλευρά. Συγκεκριμένα, το σημείο «8» ανέφερε: «Κανένα κράτος δεν θα έχει αποκλειστικά δικαιώματα, πολιτικά είτε εμπορικά, στα ονόματα «Μακεδονία» ή «Μακεδονικός» μόνο του».
Ενώ το σημείο 9, που αποτελούσε διευκρίνιση του προηγουμένου, ανέφερε: «Τα ονόματα «Μακεδονία» και «Μακεδονικός» μπορεί να χρησιμοποιούνται εμπορικά και από τα δύο Μέρη και από τους πολίτες και από οργανωμένες ομάδες νομικά αναγνωρισμένες εκάστου των δύο Μερών αλλά μόνο σύμφωνα και υποκείμενο στην υφισταμένη διεθνή νομοθεσία, σε συμβάσεις και πρακτικές οι οποίες αφορούν τη χρήση γεωγραφικών ονομάτων για εμπορικούς και παρόμοιους λόγους».
Αν αποδεχθούμε τέτοια συμφωνία, τότε καμιά αξία δεν θα έχουν οι παραστάσεις μας στα διεθνή όργανα για όλα τα προϊόντα μας που φέρουν το επίθετο «μακεδονικός/ή», και που μέχρι τώρα δικαιωνόμαστε (με τελευταία περίπτωση τον «μακεδονικό οίνο», που ο επιχειρηματικός κόσμος κατοχύρωσε, και όχι το κράτος). Εξίσου σοβαρό από εθνικής πλευράς είναι βέβαια και η ονομασία Μακεδονία, η οποία κοσμεί το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, αλλά και η ονομασία «Μέγας Αλέξανδρος» του αεροδρομίου Καβάλας.
Το κακό είναι, πως σύμφωνα με τις παραπάνω πηγές που αναφέραμε, έχουν ήδη δοθεί σχετικές διαβεβαιώσεις από τον Έλληνα διαπραγματευτή κ. Βασιλάκη στον κ. Νίμιτς, καθώς η Αθήνα φαίνεται ότι αποδέχεται στο παρασκήνιο όρο μη αποκλειστικής χρήσης του όρου «Μακεδονία» και από τις δυο πλευρές. Εκείνο στο οποίο μπορούμε να ελπίζουμε, είναι πως οι συνεχείς αλλαγές στο υπουργείο Εξωτερικών, την κρίσιμη στιγμή των υπογραφών θα βρεθεί επικεφαλής που γνωρίζει τα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής (σημείο στο οποίο έχουμε ατυχήσει πολλές φορές) και θα αντιληφθεί την σοβαρότητα υπογραφής σε τέτοιο κείμενο.
Όπου ανεξάρτητα τού πως θα ονομασθεί τελικά το κράτος των Σκοπίων, αν εμπεριέχει το επίθετο ή ουσιαστικό Μακεδονία, την χρήση του όρου θα έχουν και εμείς, αλλά και εκείνοι. Ακόμη και αν δεν υπήρχε εθνική διάσταση στο ζήτημα, η σύγχυση στα τοπωνύμια και τα ελληνικά προϊόντα δεν είναι σοβαρός λόγος άρνησης αποδοχής τέτοιας πρότασης;

Ο Μακεδών

Δεν υπάρχουν σχόλια: