Σελίδες

Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2010

Αλαλούμ για τα Ελληνικά στην Κύπρο. Τελικά υπάρχει οργανωμένο σχέδιο;

 Του Κλεόπα Στυλιανού

Τη στιγμή που το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και ο ίδιος ο Υπουργός, Ανδρέας Δημητρίου, μιλά για την ετοιμότητα του Υπουργείου του να εφαρμόσει τα νέα αναλυτικά προγράμματα, η «Σ» κατάφερε να εξασφαλίσει ένα έγγραφο του κυριότερου μαθήματος των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, των Ελληνικών, το οποίο ουσιαστικά αποτελεί κόλαφο για το ίδιο το Υπουργείο και έρχεται εναντίον στις διαβεβαιώσεις του Υπουργού.
Μέσα από αυτό, φαίνεται η γύμνια της όλης διαδικασίας για την ετοιμότητα των αναλυτικών προγραμμάτων και πολύ περισσότερο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Να σημειωθεί ότι το μάθημα των Ελληνικών έτυχε της μεγαλύτερης συζήτησης μεταξύ των υπόλοιπων μαθημάτων των νέων αναλυτικών προγραμμάτων, επειδή ακριβώς είναι το μάθημα του οποίου ο διδακτικός χρόνος, στα νέα ωρολόγια προγράμματα, έχει μειωθεί
Το έγγραφο έχει αποσταλεί από επιστημονικούς υπεύθυνους για τη συγγραφή των αναλυτικών προγραμμάτων του μαθήματος των Ελληνικών στον Υπουργό Παιδείας και τη Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου.
Με την επιστολή τους ζητούν διευκρινίσεις ζωτικής σημασίας για τους όρους εντολής της ομάδας για τα Προγράμματα Σπουδών της Γλώσσας και να επισημάνουν σχετικά απορρέοντα ζητήματα, όπως διατυπώνουν μέσα απ’ αυτήν.
Παρακάτω παραθέτουμε αποσπασματικά κομμάτια της επιστολής:
-ετοιμασία τράπεζας εκπαιδευτικού υλικού, που θα αναρτηθεί σε ειδικό ιστοχώρο
-ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ των υποστηρικτών και των επιμορφωτών με στόχο την ετοιμασία διάφορων διδακτικών προτάσεων για τις θεματικές ενότητες των νέων Προγραμμάτων Σπουδών
-ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τον τρόπο με τον οποίο θα έχει διαμορφωθεί το εκπαιδευτικό υλικό με βάση τα νέα Α.Π. [sic] και [ ... ] η ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τις διάφορες διδακτικές προτάσεις που θα έχουν ετοιμαστεί για τις θεματικές ενότητες που ορίζουν τα νέα Προγράμματα Σπουδών
Είναι παντελώς ασαφές ποιο μέρος αυτής της εργασίας ανατίθεται στην Επιστημονική Ομάδα (Επιμορφωτές) και ποιο στους υποστηρικτές. Το έγγραφο αναφέρεται μάλλον ασαφώς, σχετικά με τη δημιουργία τράπεζας υλικού, σε «συνεργασία με τους επιμορφωτές που θα αναλάβουν την επιμόρφωση [sic] κατά τη σχολική χρονιά 2010-2011 και όπου κριθεί αναγκαίο με πανεπιστημιακούς που συμμετείχαν στις επιτροπές συγγραφής των Προγραμμάτων Σπουδών».
Γ. Παραμένει παντελώς αδιευκρίνιστο ποιος έχει όρο εντολής να συντονίσει τη διαδικασία αξιολόγησης του υπάρχοντος ελλαδικού υλικού, να ορίσει κριτήρια, χρονοδιαγράμματα, να αναθέτει εργασίες στους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς κ.ο.κ
Δ. Παραμένει παντελώς αδιευκρίνιστο
-τι είδους εκπαιδευτικό υλικό αναμένεται να παραχθεί, από ποιους και πόσο
-αν το υλικό αυτό θα αξιοποιηθεί παγκύπρια από το Σεπτέμβριο του 2011 ή επιλεκτικά σε ορισμένα σχολεία
-αν θα υπάρξει πλαίσιο αξιολόγησης των όποιων εφαρμογών
-τι μορφή αναμένεται να έχει αυτό το υλικό (π.χ μέρος ενός μελλοντικού εγχειριδίου, πορτφόλιο, βιβλίο δασκάλου…)
-αν το υλικό προβλέπεται να αντικαταστήσει ή να συμπληρώσει το ελλαδικό υλικό
Ε. Αν τα παραπάνω έχουν αφεθεί στη διακριτική εξουσία του Γραφείου Αναλυτικών Προγραμμάτων, δηλαδή αν είναι μέσα στους όρους εντολής τους να πάρουν αυτές τις αποφάσεις, είναι αναγκαίο αυτό να διατυπωθεί και γραπτώς. Το έγγραφο ΥΠΠ 7.1.02.7.2 ως έχει δεν διευκρινίζει τους όρους εντολής του Γραφείου Αναλυτικών Προγραμμάτων σχετικά με την παραγωγή υλικού.
ΣΤ. Χρειάζεται να ληφθεί απόφαση πολιτική(ς) σχετικά με τη χρήση/αξιοποίηση/εγκατάλειψη των εγχειριδίων της γλώσσας που ως τώρα εισάγονται από την Ελλάδα. Aυτή είναι απόφαση πολιτική(ς) την οποία, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μπορεί να λάβει και να εφαρμόσει ούτε το Γραφείο Αναλυτικών Προγραμμάτων ούτε η επιστημονική ομάδα, εφόσον τα κριτήρια είναι, μεταξύ άλλων, πρακτικά, οικονομικά κτλ. Η επιστημονική ομάδα μπορεί μόνο να διατυπώσει την επιστημονική της άποψη, εφόσον της ζητηθεί επισήμως (πράγμα το οποίο δεν έχει ως τώρα συμβεί). Τα υπόλοιπα είναι, κατά τη γνώμη μας, αρμοδιότητα της Πολιτείας.
Ποιος θα επιμορφώσει ποιον;
Φαίνεται καθαρά μέσα από το έγγραφο ότι δεν υπάρχει επιστημονική ομάδα διατεταγμένη σε σχετική αποστολή, δεν υπάρχει κεντρικός συντονισμός, δεν υπάρχουν ξεκάθαροι ρόλοι, δεν γνωρίζουν οι άνθρωποι που εμπλέκονται ούτε αν θα χρησιμοποιηθούν τα βιβλία, ούτε σε ποιο βαθμό, αλλά ούτε υπάρχει πολιτική απόφαση για να δοθούν οι επεξηγήσεις και οι οδηγίες. Επίσης δεν έχει ετοιμαστεί υλικό, δεν υπάρχουν έτοιμες ενότητες, δεν γνωρίζει κανείς το ρόλο του και δεν γνωρίζουν ποιος θα επιμορφώσει ποιον!
Το τραγικό της όλης υπόθεσης είναι ότι υπάρχουν τόσες εκκρεμότητες, μόλις δέκα μέρες προτού ξεκινήσει η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών από κάθε σχολείο.
Τίθενται συνεπώς κάποια εύλογα ερωτήματα:
1. Όταν υπάρχει τέτοιο χάος στο κύριο μάθημα, των Ελληνικών του αναλυτικού προγράμματος, τι να συμβαίνει άραγε με τα υπόλοιπα μαθήματα;
2. Ποιος συντονίζει τα αναλυτικά προγράμματα μετά τη «διάλυση» της ΕΔΑΠ (Επιτροπή Διαμόρφωσης Αναλυτικών Προγραμμάτων);
3. Ποια θα είναι η Κεντρική Επιτροπή η οποία θα εξετάζει την πορεία που ακολουθείται γύρω από το σχεδιασμό της επιμόρφωσης και κυρίως το περιεχόμενό της;
sigma

Δεν υπάρχουν σχόλια: